Monday, December 31, 2007

من یا دیگری؟ و اخلاق

استاد ملکیان 3 مرحله برای حرکت آدم ترسیم میکند و معتقد است حرکت از 1 به 3 است و نمیتوان از روی مرحله ای پرید.ارزش مراحل:3>2>1
1-کاری که در جامعه با آن شناخته میشویم را درست انجام دهیم
2- ظلم نکنیم
3-رشد شخصی پیدا کنیم
.......
به 1 کاری ندارم.بنظر میاد 2 تلاش و وظیفه ی ما برای رشد دیگران را بیان میکند و 3 تلاش برای رشد خودمان را.
برای اینکه به 2 برسیم باید انسان ها و انسانیت را دوست داشته باشیم ،. باید یاد بگیریم که با حرکات و رفتارهامان هیچ بنی بشری را تحقیر نکنیم(این مهمترین اصل اخلاقی ایست که بالاخره من هم روزی بهش خواهم رسید!!).باید انسانهایی متواضع و خیرخواه باشیم.باید خم شویم و دست دیگران را بگیریم و یاد بگیریم له شدن دیگران را تحمل نکنیم. من که به شدت به آدم هایی که عمرشان را در 2 گذاشته اند احترام میگذارم
ولی آیا 3 هم از همین سیستم اخلاقی تبعیت میکند؟؟ .آیا 3 شبه ابرمرد نیچه نیست؟ آیا نباید به جای اخلاق انسان دوستانه ،اخلاق طغیان و مبارزه داشته باشیم،مثل سایر اجزای طبیعت،مثل سایر موجوداتی که میخواهند در انتخاب طبیعی پیروز میدان باشند؟....خوب این خیلی خشنه،ولی حداقل چیزی که میدونم و لمس کرده ام اینه که سیستم اخلاقی 2 برای 3 لازم است و کافی نیست.3 به گزاره ها و دستور العمل های دیگری برای به وجود آمدن احتیاج دارد.این جا قرار نیست خم شوی،قرار است سرت را بالا بگیری و به افق های دور دست نگاهی بیاندازی.
ولی چه گذاره هایی؟
صبا میگفت :آدم هایی با تفکر تجربی را تحمل نمیکند،ذهن باید ریاضی-هنری باشد.من که نفهمیدم ولی دارای ذهن هنری شدن ،میتواند یک گزاره ی اخلاقی باشد.
خوبه اگه لیستی از این گزاره ها تهیه کنم،کمک کنین.اسمش رو میگذاریم اخلاق سه!!ء

4 comments:

Anonymous said...

وای وای وای می دونی چه قدر هیجان انگیز ادم از زبون یکی دیگه موضوع پست بعدیشو بخونه ریاضی و هنر...می خواستم در مورد اینکه زبان عصر ریاضی و هنره و حتی حرفهای حوزه ی علوم انسانی در این مدل ها بهینه سازی و بیان میشن بنویسم...ی نیم ساعتی هم نوشتم که در حین نوشتن نمی دونم چی شد صفش رفت و من انگشت حسرت بر دهان موندم...ای ول صبا!

Anonymous said...

اقا اجازه؟
می خواستیم بگیم به نظرما این سه مرحله تقدم و تاخر زمانی ندارن هریک در بستر دیگری متولد مبشه و رشد میکنه کاملا همزمان و همگام...حرکتی در هم رونده ...نمی دونم ولی من فکر می کنم هر سه گزاره شرط لازم و کافی هم ایا میشه بدون رشد شخصی وضایف خودمون رو در جامعه درست انجام بدیم؟ وجود هر یک از سه گزاره پیش و پس از اون دوتای دیگه لازمه....البته چون من از این حرفا خیلی بلد نیستم شاید خیلی نظرم چرت باشه که در این صورت خواهش می کنم یکی بگه

Anonymous said...

salam
az inke pasokham ra dadid motshakkeram.agar che baz ham ghane nashodam.
agar bekhaham mesle shoma fekr bekonam tarkibe az tafakore entezaee va ehsasi + unche shoma tafakore honari va man khalaghiate andishe migam ro tarjih midaham.

Anonymous said...

elahi man ghorboone to besham ke weblog dari va be man nemigi! az aval shoroo kardam hamaro bekhoonam, akharesh nazaramo migam!