Wednesday, August 29, 2007

شغل

آقای دکتر برهانی مسئول بخش اعتیاد معاونت پیشگیری بهزیستی ،انسان والایی است با شغلی جالب.ایشان مسئولیت ایجاد "اجتماعات جامعه محور"توسط مردم عادی و حمایت از آنها در مناطق مختلف مشهد را به عهده دارند.هدف این اجتماعات کاهش آسیب های اجتماعی،بهبود وضعیت محیط و ارتقاء فرهنگی مناطق با آموختن چگونگی ارتباط با سازمان های دولتی است.
شغل دکتر به نظرم جالب است،ایشان با این کار به انسان ها "هویت" میبخشد
درک لغت هویت با توجه به دو لغت متضاد شباهت و تفاوت ممکن است.اينكه ما چه كسي هستيم و ديگران كي هستند. بنابراين ما بايد با هم ديگر شباهت داشته باشيم و ديگران هم بايستي ازما متمايز باشند.
نظريه مقوله‌بندي هنري تاجفل یکی از نظریات انسان شناسی در این زمینه است.قضيه كانوني این نظریه اینست که "مردم خودشان را بيشتر به عنوان عضو گروههاي اجتماعي و كمتر به عنوان اشخاص فردي، بيشتر تحت عنوان هويت اجتماعي و كمتر تحت عنوان هويت فردي طبقه‌بندي و مقوله‌بندي میكنند"ظ
تاجفل هويت اجتماعي را متشكل از سه عنصر مي‌داند: عنصر احساسي (احساسات نسبت به گروه و نسبت به افراد ديگري كه رابطه‌اي خاص با آن گروه دارند)، عنصر شناختي (آگاهي از اينكه، فرد به يك گروه تعلق دارد) و عنصر ارزشي (فرضياتي دربارة پيامدهاي ارزشي مثبت يا منفي عضويت گروهي). و براين اساس هويت اجتماعي از ديدگاه تاجفل عبارت است از: آن بخش از برداشت يك فرد از خود كه از آگاهي او نسبت به عضويت در گروه (گروههاي) اجتماعي همراه با اهميت ارزشي و احساسي منضم به آن عضويت سرچشمه مي‌گيرد.
و البته وجهه منفی کار ایشان این است که هويت اجتماعي در بسياري موارد مانع جهت‌گيري فرد به طرف هويت شخصي مي‌ شود. انسان ها اکثرا سعي مي‌كنند خود را با مشخصه‌هاي اجتماعي مقوله‌بندي كنند و نه مشخصه‌هاي شخصي و فردی در حالی که فردیت یافتن منجمله گزاره های اولیه" زندگی اصیل"داشتن است*ظ
:منبع
هویت اجتماعی،از مجنون آموسی .*

No comments: